Kuidas õpetada lapsele oskusi meedias toimuva mõistmiseks?
Elame kiiresti muutuvas maailmas, kus meid lisaks perekonnale ja sõpradele mõjutab ka pidev infovoog – TV, reklaamid, arvuti- ja telefonimängud, ajakirjandus. Meedia mõjutab meid märkamatult ja ilma et oleksime arugi saanud, hakkame normaalseks pidama miskit, mis enne poleks pähegi tulnud.
Kuidas jääda info ülekülluses iseendaks ja teha vabu valikuid?
- Nooremate lastega planeerige koos, milliseid saateid vaadata, nii saad lapse huvisid pisut suunata. Kuula, mida lapsed omavahel räägivad, millised on olulised teemad, laulud, mängud – suure tõenäosusega on need mõjutatud meediast. Isegi kui teil ei ole kodus telekat, tuleb laps lasteaiast ja koolist uute teadmistega, mida teised lapsed on talle rääkinud või näidanud ning siis on tal vaja oskusi, et saadud infot mõista. Meediast õpitakse mitme erineva teema kohta: kuidas peaksid käituma „õiged“ naised ja mehed, milline on „normaalne“ peremudel, millised tegevused on lahedad ja millised mitte, milline toit on maitsev ja milline pole hea. Nähes pidevalt mingi toote reklaami, tekib meil tunne, et seda on kindlasti endale ka vaja. Lapsel ei ole enesekontrolli- ja analüüsivõime veel täielikult välja arenenud, seetõttu on selline tunne tal eriti tugev ja ta võib oma soovi näiteks mänguasjapoes kohatult väljendada. Loe siit, kuidas käituda, kui midagi sellist peaks juhtuma.
- Arutle koos lapsega nii seriaalides kui reklaamides esinevate tegelaskujude üle – millised tegelased lapsele meeldivad, millised mitte. Lase lapsel oma valikuid põhjendada.
- Nähes telekas või internetis alkoholireklaami, pööra lapse tähelepanu sellele, et negatiivseid tagajärgi praktiliselt ei näidata.
- Suuna lapse tähelepanu ka reklaamile sotsiaalmeedias – kuidas erinevatel toodetel ja brändidel on omad leheküljed, millel võib olla tuhandeid fänne.
- Vii lapse tähelepanu kuulsustele, kes mingit toodet teles või raadios reklaamivad. Mis tunde see nii sinus kui su lapses tekitab? Kas sa tahaksid seda toodet osta ja tarbida?
- Suuna lapse tähelepanu varjatud reklaamile – klassikaaslase särgi või nokamütsil, linnapildis päikesevarjude peal. Küsi lapse arvamust, miks ettevõtted oma logosid sellistesse kohtadesse paigutavad? Millise tunde see temas tekitab nüüd, kui ta on põhjuse üle mõelnud?
Tee meediaanalüüsist huvitav protsess – eesmärk ei ole õpetada last meediat vältima, vaid õpetada oskusi seda mõista. Noorema lapsega alusta lihtsamate küsimustega, teismelisega saab juba edukalt ka väga keerukaid konstruktsioone analüüsida. Sellest pole midagi, kui lapsed teavad rohkem kui sina – see on ideaalne võimalus lasta oma lapsel sind õpetada. Pane tähele, millised on sinu enda meediatarbimise harjumused, eriti laste juuresolekul. Pea meeles, et sina oled lapse jaoks rollimudel, kelle pealt ta õpib.
Allikas: Tarkvanem.ee