1. Avaleht
  2. Huvitavat
  3. Milline oli 19.sajandi naine?
Milline oli 19.sajandi naine?

Milline oli 19.sajandi naine?

19. sajandi naineMe teame, milline on 21.sajandi naine, kuid milliste riietumistavadega oli 19.sajandi naine? Millised ehted olid populaarsed ning milliseid lõikeid kasutati?

Lähme rändame koos ajas tagasi!

Josephine Bonaparte´i mõjutused

Josephine Bonabart oli Napoleonist kuus aastat vanem ning lahutatud naine. Ta oli revolutsiooni terroriaastatel vangis istunud. Josephine võis kirjeldada kui väga iseseisvat naist, kes pulmakulud oma teise abikaasaga pooleks jagas. Tema ilu, kalduvus pillavale eluviisile ja loomupärane stiilitunnetus olid olulised tegurid Napoleoni keisririigi uhkeldava õukonnastiili kujunemise ja Pariisi moe taaskehtestamise juures.

Suursugune siluett

Särkkleit sai populaarseks koos revolutsioonijärgsel Prantsusmaal moodi tulnud neoklassitsismi mõjutustega. Siis muutusid populaarseks ka slepid, millega sai lisada riietusele majesteetlikkust ning ühtlasi suurendada kasutatud materjali hulka.

Parune´id ehk ehtekomplektid tiaarast, kaelakeest ja kõrvarõngastest olid õukonas moes ning ballikleitide juurde kandmiseks valmistati opeeneid sulgedega peaehteid.

Ehted

1805. aastal tellis Napoleon Etienne Nitot´lt, kes oli avanud Pariisi St. Honore tänaval oma äri, ehted kroonimistseremooniaks. Josephine mõistis ametlike tseremooniatega seotud ehete väärtust ning õukonnariietuse taaskehtestamisega kaasnesid 19.sajandil juveliiride poolt spetsiaalselt kujundatud ehted. Hiljem avasid New Yorgis, Londonis, Pariisis ja Moksvas oma ärid ka Tiffany, Cartier, Bulgari ja Faberge.

Valge kleit

Valge kleidi populaarsust peetakse Josephine´i mõjuks, kuid sellele aitasid kaasa ka tema abikaasa eelistused. Valge muutus ka õhtukleitide jaoks sobivaks värviks, see mood tõusis poliitikast kõrgemale ja levis mõlemal pool La Manche´i väina. Kuid antiigimõjulist valgey kleiti kandis sageli ka Josephine´i põline rivaal, madam Recamier, keisri otsekohese ütlemisega vastane, nii et apiiristiili tuntakse Prantsusmaal ka Recamier´i stiilina.

Siidkangas

Josephine kasutas valgel kangal motiivina mesilast, mille napoleon oli oma sümboliks võtnud. Ta armastas ka õlasalle ja kuna sõda Inglismaal oli kašmiiri sissetoomise raskemaks muutnud, tuli Prantsusmaa vabrikantidel otsida alternatiive. Inglise kangastele kehtestati tulu saamiseks maksud ning Josephine´i rätsep võttis ametlike õukonnakleitide materjalina kasutusele taas Prantsusmaal toodetud kangad, elavdades sellega eriti just Lyoni siidivabrikute tegevust.

Ampristiil 1805. aastatel

Josephine oli olnud mitme kõrgema ametniku armuke, enne kui tal õnnestus Napoleoni süda võita ning uue keisririnna mõistis ta muljetavaldava välimuse olulisust. Ta nautis oma välimuse täiuslikuks vormimist, mille juurde kuulusid soengutegijad ja kosmeetikud, ning pidas enda kohustuseks kuhjata kokku tohutu garderoob, kaunistatud pitsi, sulgede ja karusnahkadega.

Vaadates 19.sajandi stiili saab igaüks tõdeda, et mood on teinud läbi tohutult suure hüppe ja arengu ning muutunud täielikult. Samas selle kõige kõrval ei tohi unustada, kust on saanud alguse meie tänane stiil ja kuidas on ta selliseks kujunenud.

Tuuli Mäemat
Ilu&Mood toimetaja

Head Uudised GoodNews